Jumaat, 16 September 2016

Bila usia yang sesuai ajar anak memasak?


Saya sebenarnya masih teringat-ingat seorang anak kawan berusia 2 tahun lebih ketika kami bertemu dalam sebuah program. Saya menjadi AJK Makanan dan perlu sama-sama menyediakan makanan untuk peserta. Kagumnya saya apabila melihat ibunya ini memberikan pisau dapur kepada anaknya untuk si anak itu menyiang sayur. Masya Allah. Waktu itu saya rasa hebatnya adik ini. Kemahiran motor halusnya sudah matang (tepatkah istilah yang saya gunakan ini?) Dan bagaimana si ibu mengajar anaknya?

Realitinya, saya melihat anak saya yang sudah hampir enam tahun ini baru mula belajar menggunting, menyiang sayur, mencuci cawan sendiri dan belajar menggoreng keropok. Hiks.. 

Apa pun saya pasti, anak-anak sangat perlu dilibatkan dalam membuat kerja rumah. Dari urusan mengemas tempat tidur, mandi, mengurus diri, mendobi, melipat pakaian, mengemas tempat makan sendiri dan senarainya berterusan.

Tidak kira anak perempuan mahupun lelaki, kemahiran yang sama perlu dipupuk sedari awal. Insya Allah.

Oleh itu, saya patut berterima kasih kepada ibu dan adik ipar saya yang sangat rajin menyuruh anak saya membantu kerja-kerja dapur. Suami juga banyak memberi panduan kepada anak-anak dalam urusan memasak. 

Urusan kerja rumah banyak melibatkan aktiviti fizikal, koordinasi otot dan sudah pasti menggunapakai semua kemahiran motor halus dan motor kasar. Jadi, penjimatan aktiviti dan masa di situ! Hehe..

*Mode : Anak minta ajar macam-macam gara-gara terjumpa buku resipi Chef Azian, Idea Bekal Ke Sekolah ^_^

Barakallahufikum.

Aina Dayana Hilmi
Emel : aindayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Fanpage : Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015