Isnin, 15 Ogos 2016

Teknik SASU


Sebenarnya saya tidak pernah menghadiri kursus SASU. Namun, baru-baru ini ada sahabat yang kongsikan petikan dari buku / modul yang dibina oleh pengasasnya, Pn Siti Nor Laila. Masya Allah. 


Oh ya, SASU ini singkatan daripada Sayang Al-Quran Seawal Usia. Ia adalah satu teknik berkomunikasi dengan anak dengan menggunakan ayat Quran. Terlebih dahulu, ibu bapa perlu hafaz dan faham ayat berkenaan sebelum diaplikasikan kepada anak-anak. Perlu lakukan secara istiqamah.










Saya kira, inilah masa yang tidak boleh ditangguh-tangguh lagi. Apa lagi yang saya mahu lengahkan? Kursus Faham Al-Quran tanpa asas Bahasa Arab telah saya pergi tahun lalu (kelolaan Pn Cahaya), kemudian bersama-sama anak menghafaz menggunakan teknik 1 hari 1 ayat (Kaedah Al-Huffaz), terkini mula mengikuti majlis ilmu kaum ibu di tempat tinggal saya. 


Allahu Allah. Malunya saya. Insya Allah, berusaha istiqamah. Robbi yassir wa la tu'assir!



Saya berharap dapat mengikuti kursus SASU satu hari nanti. 


Sumber gambar : laman web PTS
Teringat catatan Ustaz Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim al-Hafiz di dalam bukunya, Berjalan... Melihat... Mentafsir. Ceritera Wartawan Al-Quran menceritakan bahawa pensyarah ilmu hadithnya di Universiti Malaya, Prof Dr Abdul Hayei bin Abdul Sukor ada mengajar pengurusan masa dan makanan minda.

Menurut beliau, semasa minda sedang cerdas iaitu selepas solat Subuh, isilah masa dengan bacaan hebat seperti membaca al-Quran. Tadabbur pada waktu ini juga sangat mengesankan. Pada waktu santai dan kurang cerdas, diisi dengan aktiviti santai seperti membaca akhbar dan lain-lain.

Subhanallah.



Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi 
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015