Rabu, 26 Ogos 2015

Busy Bag


Sebelum ini saya pernah menulis mengenai cara saya cuba mengurangkan obses gajet kepada anak saya. Tidak lama selepas itu, saya semakin berminat membuat busy bag 

Apa itu busy bag ya?

Jika terjemahan terus ke Bahasa Malaysia, maknanya ialah beg sibuk. ;) Pada pendapat saya busy bag ini umpama kit aktiviti untuk anak-anak yang bersifat mudah, menyeronokkan dan aktiviti ini boleh dilakukan sendiri oleh anak-anak tanpa bergantung sepenuhnya kepada ibu ayah.

Memang pada awalnya agak sulit dan renyah kerana kita perlu rancang aktiviti yang bersesuaian dengan anak mengikut umur dan daya fokus mereka.

Busy bag pertama saya buat ialah pada tahun 2013. Buat sedikit demi sedikit, mengumpul bahan, membeli bahan, mengorbankan masa rehat semata-mata mahu siapkan busy bag yang boleh dibawa ke mana-mana. Objektif saya ketika itu untuk dibawa oleh anak ke rumah pengasuh dan ketika bermusafir.

Saya tidak kreatif. Hanya buat berdasarkan ilham yang Allah berikan. Alhamdulillah anak dapat manfaatkan.






Kandungan busy bag Khaulah :

1. Roda warna

- Saya gunakan kotak terpakai, kertas warna dan penyepit baju kayu. Tampalkan juga kertas warna pada penyepit kayu untuk dipadankan pada roda warna.

2. Jigsaw puzzle

- Gambar keluarga ditampal pada batang kayu aiskrim berwarna.

3. Tangram

- Potong kain felt mengikut saiz tangram. Saya dapat idea dan saiz daripada buku Holiday Activity Book oleh Jane Bull.

4. Aktiviti pra tulis

- Saya menggunakan kad imbas tulis dan padam serta bahan yang dimuat turun dari internet (maaf, sudah lupa link ke blog tersebut ^_^)

5. Buku mini 

- Bertemakan kurma dan matematik. Saya perolehi dari www.amuslimchildisborn.com

6. DIY Memory Game card

- Guna kotak bijirin terpakai, tampalkan kertas A4 warna putih dan lukis 5 set gambar. Cara bermain ; terbalikkan semua kad, buka 1 kad lihat gambar, buka kad seterusnya jika sama gambar, ketepikan. Jika berbeza, tutup kembali dan buka kad lain. Begitulah seterusnya sehingga semua kad bertemu pasangan yang sama :)

7. Aktiviti mengira

- Saya perolehi bahan daripada www.allourdays.com

8. Lacing card

- Saya gunakan kotak tisu terpakai, gunting bentuk kereta, baju dan bulat. Tebuk dengan single pucher dan ajar lacing (seperti menjahit) menggunakan tali parcel.

9. Aktiviti mengenal warna

- Potong kain felt dengan pelbagai bentuk - cendawan, kereta api dan bunga lalu padankan dengan batang ais krim berwarna.

10. Aktiviti susun ikut saiz

- Saya perolehi daripada internet. Sudah lupa link nya. ^_^
- Susun rama-rama, belalang dan lebah dari kecil ke besar dan sebaliknya.

11. Padankan kepingan 

- Ala-ala jigsaw puzzle.

12. Padankan bentuk yang sama

- Saya gunakan kain felt untuk buat bentuk dan padankan pada templat yang telah disediakan.

13. Pelangi

- Saya sediakan templat pelangi dan anak letakkan lengkungan mengikut warna dan saiz yang telah ditetapkan.

14. Aiskrim.

- Aktiviti mengenal warna. Anak boleh susun aiskrim setinggi yang dia mahu ;)



Semoga bermanfaat :)

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Ummu Khaulah (Aina Dayana Hilmi)
Instagram : @ainadayanahilmi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015